1. מנין לומדים שמשה רבנו זכה וזיכה את הרבים?
שנאמר צדקת ה' עשה ומשפטיו עם ישראל.
2. על לימוד התורה נאמר: "קבע עתים לתורה" מה יחסה של המשנה אל התפילה, היש לקבוע את התפילה?
רבי שמעון אומד: הוי זהיר בקריאת שמע ובתפלה. וכשאתה מתפלל אל תעש תפילתך קבע אלא רחמים ותחנונים לפני המקום ברוך הוא.
3. נאמר על ה' "וקונה הכל" מנה חמשה דברים מקנינו של הקב"ה בעולמו!
חמשה קנייניים קנה הקב"ה בעולמו ואלו הן! תורה, קנין אחד שמים וארץ קנין אחד, אברהם קנין אחד, בית המקדש קנין אחד, תורה קנין אחד.
4. ממה נמנע כדי שלא תבוא חיה רעה לעולם?
חיה רעה באה לעולם על שבועת שוא ועל חילול ה'.
5. אלו זמנים מסוכנים להתפשטות דבר בעולם?
בארבעה פרקים הדבר מתרבה ברביעית בשביעית ובמוצאי שביעית ובמוצאי החג שבכל שנה ושנה.
6. מה נדרש לעשות כדי שלא להיכנס לספק בהלכה?
רבן גמליאל אומר: עשה לך רב והסתלק מן הספק.
7. במשנה מובא בתור משל "קנקן" מה המשל ומה הנמשל הנלמד מזה?
יש קנקן חדש מלא ישן וישן שאפילו חדש אין בו.
8. מהן התכונות השליליות שימנעו מלהגיע למדרגת חסידות, ויראת שמים?
אין בור ירא חטא ולא עם הארץ חסיד.
9. למרות הידוע "והעיקר לא לפחד כלל" ישנו פחד ומורא הרצויים, צטט מהו אותו פחד רצוי!
ויהי מורא שמים עליכם. וכבוד חברך כמורא רבך ומורא רבך כמורא שמים.
10. בהר סיני ה' הופיע במעמד הר סיני. אלו קולות עדין מהדהדים בהר?
בכל יום ויום בת קול יוצאת מהר חורב ומרכזת ואומרת: אוי להם לבריות מעלבונה של תורה.
11. נאמר: ת"ח שנמצא רבב על בגדיו חייב מיתה, רבב וכתם אסור אבל ישנו אבק רצוי, הוכח זאת ממשנה.
והוי מתאבק באבק רגליהם.
12. במשנה אחת מובאים שלושה ציטוטים מספר "משלל' הפותחים במלה עטרת. מהי המשנה?
ר' שמעון בן מניסא אומר: משום רשב"י, הנוי והכוח והעושר והכבוד והחכמה והזיקנה והשיבה והבנים נאה לצדיקים ונאה לעולם, שנאמר: עטרת תפארת שיבה, בדרך צדקה תמצא, ואומר: עטרת חכמים עושרם, ואומר: עטרת זקנים בני בנים ותפארת בנים אבותם...
13. צטט המשנה המדברת בשבח האדם באשד הוא אדם, ובשבת היהודי ובשבחו של היהודי מקבל התודה!
חביב האדם שנברא בצלם... חביבין ישראל שנקראו בנים למקום... חביבין ישראל שניתן להם כלי חמדה.
14. במשנה מובא בתור משל: "גחלי-אש" מה המשל והנמשל הנלמד מזה?
והוי מתחמם כנגד אורן של חכמים, והוי זהיר בגחלתן שלא תכוה שנשיכתן נשיכת שועל ועקיצתן עקיצת עקרב ולחישתן לחישת שרף וכל דבריהם "כגחלי אש".
15. מהו הדבר שאם תהפוך אותו שוב ושוב תגלה את הטוב הטמון בו?
בן בג בג אומר: הפוך בה והפוך בה דכולי בה ובה תחזי וסיב ובלה בה ומנה לא תזוע שאין לך מידה טובה הימנה.
16. מי דיבר אל המת? הבהר את דברו!
הלל "אף הוא ראה גולגולת שצפה על פני המים, אמר לה: על דאטפת אטיפוך וסף מטיפיך יטופון".
17. באיזה אופן, האדם מתחייב בנפשו, על שכחת המשנה?
ר' דוסתאי ברבי ינאי משום ר"מ אומר: כל השוכח דבר אחד ממשנתו מעלה עליו הכתוב כאילו מתחייב בנפשו... יכול אפילו תקפה עליו משנתו תלמוד לומר: ופן יסורו מלבבך כל ימי חייך הא אינו מתחייב עד שישב ויסירם מלבו.
18. על מי נאמר: הלומד תורה ויש בו מעשים טובים ובכל אופן אין לו חלק לעולם הבא?
המחלל את הקדשים, המבזה את המועדות והמלבין פני חברו ברבים והמפר בריתו של אברהם אבינו, אע"פ שיש בידו תורה ומעשים טובים אין לו חלק לעולם הבא.
19. כיצד יתכן?... שהמתפעל מיפי הבריאה-ומהוד היצירה מתחייב בנפשו?
ר' שמעון אומר: המהלך בדרך ושונה ומפסיק ממשנתו. ואומר: מה נאה אילן זה, ומה נאה ניר זה, מעלה עליו הכתוב כאילו מתחייב בנפשו.
20. מהי העצה לאדם אם יעשה אותה עצה, יזכה לייעץ לאחרים?
ר' מאיר אומר: כל העוסק בתורה לשמה, זוכה לדברים הרבה ולא עוד... ונהנים ממנו עצה ותושיה.
21. מהי הסגולה לבטל רצון רע של אחרים?
הוא היה אומר: עשה רצוני כרצונך כדי שיעשה רצונך כרצונו בטל רצונך מפני רצוני כדי שיבטל רצון אחרים מפני רצונך.
22. מהן שתי העצות לקים ולשמר את החכמה?
ר' חנינא בן דוסא אומר: כל שיראתו קודמת לחכמתו חכמתו מתקיימת...
23. מהו הלימוד הגדול שלמד בנו של רבן גמליאל מהחכמים הלימוד הובהר "ללא מילים".
שמעון בנו אומר: כל ימי גדלתי בין החכמים ולא מצאתי לגוף טוב אלא שתיקה.
24. צטט משנה המבהירה: "כי ריבוי דברים עלול להחטיא את המטרה".
כל המרבה דברים מרבה חטא.
25. השכן והחבר מסוגלים להועיל ולהרע, מהי העצה בבחירת שכן וחבר?
הרחק משכן רע ואל תתחבר לרשע.
26. כתוב בתורה "עשר תעשר" דורשים חז"ל עשר בשביל שתתעשר, היכן מובא רעיון במסכת אבות ?
מעשרות סיג לעושר.
27. נאמר: "האדם לעמל יולד" ישנו עול שאפשר שניתן להעבירו ממך, איזה עול וכיצד?
כל המקבל עליו עול תורה מעבירין ממנו עול מלכות ועול דרך ארץ.
28. מהו הדבר שתקנהו לעצמך. היכן מובא שהדבר שתקנהו ישמש לך לכתר מעולה? קנה שם טוב קנה לעצמו.
ר' שמעון אומר: שלשה כתרים הם: כתר תורה וכתר כהונה וכתר שם טוב עולה על גביהן.
29. צטט שתי משניות המעוררות להימנע מדחיית דברים!
ואם לא עכשיו אימתי ואל תאמר לכשאפנה אשנה שמא לא תיפנה.
30. אתרי 120 שנה לא לוקחים כסף וזהב. מה לוקח האדם אתו?
קנה שם טוב קנה לעצמו קנה לו דברי תורה קנה לו חיי עולם הבא. לפי שבשעת פטירתו של האדם אין מלווין לו לא כסף ולא זהב ולא אבנים טובות ומרגליות אלא תורה ומעשים טובים בלבד.
31. החכם והדיין מוזהרים לשמור על פיהם, כדי שלא תיוצר תקלה על ידם. צטט המשניות והבהר מהו החשש שעלול להיווצר מחוסר זהירות בלשונם.
שמעון בן שטח אומר: הוא מרבה לחקור את העדים והוה זהיר בדבריך שמא מתוכם ילמדו לשקר.
אבטליון אומר: חכמים! הזהרו בדבריכם... ונמצא שם שמים מתחלל.
32. מהו המאמר בארמית שפעמים מופיעים אותם דברים באותה לשון?
ודאשתמש בתגא חלף.
33. מהו הדבר השווה לרב ולרע, ומהו הדבר השונה בהשגת הרב והרע? (רע: ידיד, עמית!)
ר' אלעזר בן שמוע אומר וכבוד חברך כמורא רבך עשה לך רב וקנה לך חבר.
34. איזה לימוד לומדים מהתנהגותה של אסתר המלכה?
והאומר דבר בשם אומרו, הא למדת שכל האומר דבר בשם אומרו מביא גאולה לעולם, שנאמר: "ותאמר אסתר למלך בשם מרדכי".
35. אל איזה דבר דורשים חז"ל להתיחס בחיבה?
רבי יוסי אומר: "יהי ממון חברך חביב עליך כשלך".
36. במה מתברכים המתנדבים בעם לפעילות ציבורית כשכוונתם לקים במעשיהם את מצות בוראם?
וכל עמלים עם הצבור, יהיו עמלים עמהם לשם שמים, שזכות אבותם מסיעתם וצדקתם עומדת לעד.
37. מיהו "הענותן", הדורש מהאדם להעריך נכונה עצמו, כדי שיוכל לדרוש מעצמו, צטט את דברי המשנה!
(הלל א י"ב) הוא היה אומר: אם אין אני לי מי לי, וכשאני לעצמי מה אני, ואם לא עכשיו אימתי?
38. באיזו מידה נדרש לשאוף לשלום?
הלל אומר: הוי מתלמידיו של אהרון אוהב שלום ורודף שלום, אוהב את הבריות ומקרבן לתורה.
39. המשנה משבחת את הגבורה כאשר האדם מוכיח את גבורתו בהתנהגות מופתית, מהי ההתנהגות הנדרשת ומהי הגבורה?
בן זומא אומר:... איזהו דבור הכובש את יצרו. שנאמר: "טוב ארך אפים מגבור ומושל ברוחו מלוכד עיר".
40. מיהו "הקפדן המחמיר" המלמדנו כיצד לקבל פני האדם?
שמאי אומר:... והוי מקבל כל אדם בסבר פנים יפות.
41. בני ביתו של אדם, הם בניו ובנותיו, אותם לא בוחרים, מיהם בני הבית שבידך לבוחרם והמשנה ממליצה לבוחרם כבני בית?
יוסי בן יוחנן איש ירושלים אומר: יהי ביתך פתוח לרווחה ויהיו עניים בני ביתך.
42. מה טוב לאדם הגורם נחת רות לאלוקיו. מיהו שלהקב"ה יש נתת-רות ממנו.
הוא היה אומר: כל שרוח הבריות נוחה הימנו, רוח המקום נוחה הימנו.
43. בסעודת ליל ראש השנה מתפללים: "יהי רצון שנהיה לראש ולא לזנב", באיזה אופן הבחירה תהיה להיות זנב על פני ראש?
ר' מתיא בן חרש אומר: ...והוי זנב לאריות ואל תהי ראש לשועלים.
44. השב והוכח! היש תקוה לכל מצב? ואפילו במצב פורענות?
נתאי הארבלי אומר:... ואל תתיאש מן הפורענות.
45. אברהם אבינו בהזמינו את המלאכים מציע להם "מעט מים" 1דק "פת לחם", אבל נותן להם סעודה ביד רחבה, מהי המשנה המשבחת התנהגות זו?
שמאי אומר:... אמור מעט ועשה הרבה.
46. מאיזה פסוק לומדים שהתורה נחשבת לדבר טוב?
"כי לקח טוב נתתי לכם, תורתי אל תעזובו".
47. במה עדיף העולם הזה על פני העולם הבא?
הוא היה אומר: יפה שעה אחת בתשובה ומעשים טובים בעולם הזה מכל חיי עולם הבא.
48. איזו משנה מתייחסת אל יום הכיפורים?
ולא ארע קרי לכהן הגדול ביום הכיפורים.
49. אחד התארים בשמחת תורה הוא חתן תורה. איזה עיטור תואר אצילי נוסף ניתן לעוסק בתורה?
כתר תורה.
50. נרות החנוכה מסמלים את אור התורה ככתוב: "כי נר מצוה ותורה אור". איזו משנה מתאימה במיוחד לבטא את המיוחד והסמל שבאור החנוכה?
והוי מתחמם כנגד אורן של חכמים, והוי זהיר בגחלתן שלא תכווה... וכל דבריהם כגחלי אש.
51. בחג הפורים ישנה מצוה לבשומי כלומר: לשתות יין ודאי עדיף ביין הטוב. איזו משנה מלמדת ומגדירה את טיב היין?
ר' יוסי בר יהודה איש כפר הבבלי אומר: הלומד מן הקטנים למה הוא דומה לאוכל ענבים קהות ושותה יין מגתו והלומד מן הזקנים למה הוא דומה, ואוכל ענבים בשולות ושותה יין ישן.
52. איזו משנה קשורה ביותר לאחת השמות חג הפסח?
אל תקרא חרות אלא חרות. שאין לך בן חורין, אלא מי שעוסק בתורה.
53. אחרי שנות גלות זכינו לאתתלתא דגאולה בהקמת מדינת ישראל, אל מדינתנו אנו תפלה. תפילתנו לשלום המלכות. צטט המשנה המדברת בנושא זה!
ר' חנינא סגן הכהנים אומר: הוי מתפלל בשלומה של מלכות.
54. איזו משנה קשורה ביותר לנושא חג השבועות?
משה קבל תורה מסיני.
55. שני תנאים דורשים להסתכל ושניהם אינם מתכוונים למבט בעינים שניהם מראים אותו מספר דברים שאליהם תסתכל אבל הדברים שאליהם תסתכל שונים רק המטרה שווה, להמנע מעברות.
רבי אומר... הסתכל בשלושה דברים ואין אתה בא לידי עברה דע מה למעלה ממך עין רואה ואוזן שומעת וכל מעשיך בספר נכתבים.
עקיבא בן מהללאל אומר: הסתכל בשלשה דברים ואין אתה בא לידי עברה, מאין באת ולאן אתה הולך ולפני מי אתה עתיד ליתן דין וחשבון.
56. שני תנאים דורשים מאותו פסוק. על שנים ששכינה שרויה ביניהם. מאיזה פסוק לומדים דרשתם?
ר' חנינא סגן הכהנים... אבל שנים שיושבים ויש ביניהם דברי תורה שכינה ביניהם שנאמר: אז נדברו יראי ה' איש אל רעהו ויקשב ה' וישמע ויכתב ספר זכרון לפניו ליראי ה'.
ר' חלפתא איש כפר חנניא אומר... ומנין אפילו שנים שנאמר אז נדברו יראי ה' וכו'.
57. נאמר הרודף אתר הכבוד, הכבוד בורחת ממנו מה אפשרי לעשות כדי לזכות בכבוד?
איזהו מכובד המכבד את הבריות. כל המכבד את התורה גופו מכובד על הבריות.
58. באלו חטאים ישנה הקפדה ואין התחשבות בין אם המעשה נעשה בשגגה ובין לאו?
אחד שוגג ואחד מזיר בחילול ה'. הוי זהיר בתלמוד ששגגת תלמוד עולה זדון.,
59. מי הם אלו שהתנסו בעשרה נסיונות?
עשרה נסיונות נתנסה אברהם אביע עליו השלום. עשרה נסיונות ניסו אבותינו את המקום ברוך הוא במדבר.
60. צטט שתי משניות המבהירות שהתנהגות שהבריות מתפארים בה התנהגות זו הינה ישרה גם בעיני המקום.
רבי אומר איזוהי דרך ישרה שיבור לו האדם כל שהיא תפארת לעושיה ותפארת לו מן האדם. הוא היה אומר: כל שרוח הבריות נוחה הימנה רוח המקום נוחה הימנה.
61. נאמר: "מי שיש לו מנה רוצה מאתים". וכך תמיד שואף האדם להכפיל הונו אם-כן מי נחשב ל-"עשיר"?
איזהו עשיר השמח בחלקו.
62. במשנה מובאים בתור משל "פועלים ובעל-הבית" מה המשל ומה הנמשל הנלמד מהם?
ר' טרפון אומר: היום קצר והמלאכה מרובה והפועלים עצלים והשכר הרבה ובע"ב דוחק. הנמשל: שכר המצוות.
63. מהי התכונה השלילית המונעת להיות "תלמיד כראוי", ומהי התכונה השלילית המונעת להיות "מורה כראוי"?
לא הבישן למד ולא הקפדן מלמד.
64. במשנה מובא בתור משל "עקיצת עקרב" מה המשל ומה הנמשל מזה?
והוי מתחמם כנגד אורן של חכמים והוי זהיר בגחלתן שלא תכוה שנשיכתן נשיכת שועל ועקיצתן עקיצת עקרב ולחישתן לחישת שרף וכל דבריהם כגחלי אש.
65. מי השתבח כ"בעל-זכרון", כיצד מוגדרת מעלתו?
ר' אליעזר בן הורקנוס בור סיד שאינו מאבד טיפה.
66. במשנה מובא בתור משל "דיו", מה שמשל ומה הנמשל מזה?
הלומד ילד למה הוא דומה לדיו כתובה על נייר חדש. והלומד זקן למה הוא דומה לדיו כתובה על ניר מחוק.
67. אחד מעונשי בית הדין הוא ה"גלות", מי ממליץ לגלות מרצון? ומדוע?
ר' נהוראי אומר: הוי גולה למקום תורה.
68. במשנה מובא בתור משל: "קניה מהחנווני בהקפה" מה המשל ומה הנמשל הנלמד ממשל זה?
הוא היה אומר: הכל נתון בערבון ומדודה פרוסה על כל החיים, החנות פתוחה והחנוני מקיף והפנקס פתוח והיד כותבת וכל הרוצה ללוות יבא וילווה, והגבאים מחזירים תדיר בכל יום ונפרעין מן האדם מדעתו ושלא מדעתו ויש להם על מה שיסמוכו והדין דין אמת והכל מתוקן לסעודה.
69. מתכונת הנבון: כשיש לו מה לומר, נמנע מלאמרו. וכן נאמר: "אוטם שפתיו נבון". היכן מובא רעיון זה במסכת אבות?
סיג לחכמה שתיקה.
בתוך: יסודות היהדות, משרד החינוך, עמ' 22-26.