זאב ברונר

חטא המרגלים (במדבר פרקים י"ג-י"ד)

‎3 יחידות - למוד:

א. י"ג א-כד השליחות

ב. י"ג כה-י"ד : המרגלים והעם ולעומתם יהושע, כלב משה ואהרן

ג. י"ד יא - י"ד כה: תגובת ה' (העונש) ותגובת העם על דבריו

הערות מבוא :

א. ספור המעשה ידוע לתלמידים. תפקידנו להבליט את החטא של המרגלים ושל העם,

חטא השונה במהותו מחטאים אחרים שנעשו במדבר.

ב. למוד הפרשה יעשה מתוך השואה לדברי משה בדברים א' בענין זה.

ג. יש לשים דגש על הצד הגיאוגרפי של הפרשה. זוהי פגישה ראשונה של נציגות העם

עם הארץ המובטחת. גבולות הארץ (קדש ברגע-לבוא חמת), פירותיה, חלוקתה לנחלות (רמז : לוי לא נשלח).

ד. לתלמידינו יש ידיעות כלליות על רגול ומרגלים מתוך המציאות בה הם חיים. יש לקחת בחשבון מציאות זו, בבואנו לנתח את חטא המרגלים וכתוצאה ממנה את התנהגות העם (לקוט ידיעות-אובייקטיבי / הסקת מסקנות-סובייקטיבי).

ה. בפרשה זו יש הזדמנות ללמד את התלמידים תופעות סגנוניות שונות (אמצעים אמנותיים), כגון מלה מנחה (תור), מאמר מוסגר (וחברון ‎7 שנים) דימוי (כחגבים) ועוד.

ניתוח דידקטי של יחידה א' (במדבר י"ג א-י"ג כה)
א. תפקידם של המרגלים התלמידים יגלו בעבודת ההכנה (השאלות לאחר המערכים)
א. ‎1) ברור התפקיד ע"פ ההוראות שנתנו ע"י משה הפעל "רגל" אינו מופיע בפרשתנו. הפעל הרווח הוא "תור" (מלה מנחה), שהתורה משתמשת בו גם לגבי ארון ברית ה' ומשמעו חיובי.
א. ‎2) מי הם הנשלחים ? התלמידים יווכחו לדעת כי כאשר מזכירה התורה רשימת אנשים (ולא רשימת גיניאלוגית) כוונתה - לטוב או לרע (ישנן שליחויות רבות בהן איננו יודעים מי הנשלח כגון : שני האנשים שנישלחו ע"י יהושע).
א. ‎3) השולח התלמידים שגילו את הסתירה בין פרשתנו למשנה תורה נסביר שה' נענה לבקשת העם והדבר היה לרוחו של משה.
ב. מלוי השליחות לכל תלמיד מפה מצולמת (מאטלס "כרטא" לתקופת המקרא מפה ‎50). עלינו להדגיש את הפגישה הראשונה של נציג העם עם הארץ המובטחת - תוך ציון הגבולות - קדש-לבא חמת. דרך הליכתם של המרגלים על קו פרשת המים.

תושבי הארץ ומקום ישיבתם (השוואת-דברים לתאור הכתוב).

ב (א) חברון

ב (ב) שבח ארץ ישראל

בנושא "מלוי השליחות" וענין הגיאוגרפיה של א"י - נקדיש מקום מיוחד לעיר האבות "חברון", כמציינת מספר תכונות : שבח א"י, עיר הענקים, עיר האבות.

אימות דברי ה' : ארץ זבת חלב ודבש, ‎7 המינים - דברים ח' (נשים לב שהענבים היו עיקר הפירות, והפסוק מזכיר את התאנים והרמונים כבדרך אגב)

הכתוב מדגיש את פרי הארץ "פרי הארץ" "...וזה פריה".

ג. חטא המרגלים

השואת דווח המרגלים לספורם בחזרם אל המחנה:

דווח ראשון: פסוקים ט-כז

דווח שני: פסוקים ג-לב

עבודת הכנה הראתה לתלמיד את החריגה של המרגלים מתפקידם. בכתה נעמוד בקצרה על ‎2 הפרשיות :

עבד אברהם ואחי יוסף, תוך הזכרת הפרשנים על סבות השנויים.

המרגלים פותחים בשבח הארץ (הדגשה כפולה בכתוב) וזו היתה שאלתו האחרונה של משה ומסיימים בצד האיסטרטגי - מקומם של עמי-הארץ.

השוואת הנאמר לפני דווח ראשון ולפני דווח שני

הוספת התרשמותם הסובייקטיבית ובכך "לא מלאו אחרי ה' " הכנסת מורך בלב העם

"אפס כי..." "ויציאו את דבת-הארץ" (ויבא יוסף דבתם - ההבדל !)

ההשוואה שנעשתה ע"י התלמידים העמידה אותם על העובדה שהמרגלים הדגישו את הצד הצבאי, וזה הכניס מורך בלב-העם.

הבטויים

‎1) ערים בצורות

‎2) ילידי הענק

‎3) ארץ אוכלת יושביה

הפחד והרצון למרד בה' "נתנה ראש ונשובה מצרימה" ההבדל בין הזכרתם ע"י משה דברים ט' (אמונה בה')

ילידי הענק - מזכרים ‎4 פעמים בכתוב להדגשת "אפסותם"

אקלים גרוע : עפ"י יחזקאל ל"ו, יג, או : שימשה ארץ מעבר לחילות וצבא זר ולפיכך נפלו חללים רבים.

ב. הזכרת החטא במקומות אחרים ‎1. בפרשת כלב בספר יהושע י"ד "המסו את לב העם"

‎2. בפרשת בני ראובן ובני גד "ויניאו את לב בני ישראל"

עבודות לתלמיד (במדבר י"ג - י"ד)

הערה: עבודות אלו הן עבודות הכנה - חזרה וסכום לנושא פרשת המרגלים

‎1. מהו נושא פרקים י"ג - י"ד ?

‎2. עיין בפרקים אלו, האם מצאת רמז לשם זה ?

‎3. עיין בדברים א' כד, כיצד מכונה שם פעולתם של הנשלחים לארץ ?

‎4. היכן מצאנו בתורה, בפעם הראשונה את השם "מרגלים" ?

‎5. מהי ההאשמה המוטלת על האנשים ?

‎5א. עיין ברש"י ובראב"ע, כיצד מסבירים הם (שם) את תפקיד המרגלים - "לראות את ערוות הארץ ?

‎6. בפרקים שלנו, י"ג-י"ד, משתמשת התורה בבטוי מיוחד הבא להגדיר את שליחותם

של נשיאי העם - מהו כנוי זה ?

‎6א. עבור היטב על הפרקים, ומנה כמה פעמים מופיע כנוי (פעל) זה בפרקים ?

‎6ב. מדוע, לדעתך, חוזרת התורה פעמים כה רבות על פעל זה ?

‎6ג. האם יש לכך קשר לסיומה של הפרשה לפרשת ציצית ?

‎7. בשאלה ‎3 הופנית לספר דברים, האם ידוע לך מהו -כנויו של ספר זה ?

‎7א. משה חוזר וסוקר את הקורות את העם במדבר במשך ‎40 שנה, ובין השאר מזכיר גם את חטא המרגלים, עליך לקרא בעיון בפרק א' פסוקים כב--מו ולהשוות את פרשתנו לפסוקים אלו על פי השוואה זו :

השולח ס' במדבר ס' דברים
דברי השולח :

מטרת השליחות :

הנשלחים :

בצוע השליחות :

‎8. מהי המשימה המוטלת על המרגלים ע"פ ס' דברים ?

‎8א. מצא הסבר למשימה זו ביהושע פרק ב'.

‎8ב. מהו מובנו של הפעל המיוחד הזה ?

העזר גם באיוב ל"ט, כא.

(התוכל להעזר גם בשמות ז' כד ?) האם מובנו של הפעל בבראשית כ"א ל' ובתהילים ל"ה ז' זהה למובנו כאן ?

‎9. מהיכן נשלחו המרגלים (התבונן במפה) ?

כיצד מכונה המקום בפרשתנו ?

עיין בבמדבר ל"ב, ח ובהושע י"ד, ז.

‎10. תאר את דרך הליכתם של המרגלים. רשום את המקומות המזכרים, ואתר אותם במפה.

‎11. מהי הנקודה הדרומית בסיורם ?

‎12. מהי הנקודה הצפונית בסיורם?

‎13. עיין בבמדבר פרק ל"ד פסוקים ד ו-ח וציין :

מדוע הזכרו מקומות אלו דוקא ?

‎14. כיצד נכנה גבולות אלו ?

‎15. מהם גבולות ארץ-ההבטחה ? עיין בראשית ט"ו יבמות כ"ג.

‎16. בעבודות הבאות נתן לך להשוות בין אירועים שאירעו לבין ספורם (דווחם) לאחר מעשה.

א. השווה את הקורות את עבד אברהם לספורו למשפחת בתואל מהם השינויים ?

ב. האם שנה העבד משהו מהקורות אותו ?

ג. כיצד תכנה שינויים אלו ?

‎17. השווה ספור ירידתם (הראשונה) של אחי-יוסף למצרים לספורם לאביהם יעקב?

במה הם שנו?

התוכל להסביר שינויים אלו ?

‎18. השווה את בקשותיו של משה מהמרגלים לתשובותיהם ?

בקשות משה :

תשובות המרגלים :

‎19. מהו השינוי הבולט ביותר בין הבקשות לתשובות ?

אתה יכול להעזר בדברי רש"י לשמות ג' יב.

‎20. האם השיבו המרגלים לשאלות כפי שנתבקשו, או שמא הוסיפו ?

‎21. במה חרגו המרגלים מהתפקיד שהוטל עליהם ?

‎22. מהו תפקידו של מרגל בימינו ?

‎23. מהי חובתו כלפי הממונים עליו ?

‎24. מה עושים הממונים עם הדיווחים שהם מקבלים ?

‎25. הגמרא (תענית נ"ט.) אומרת על בכי העם י"ד, א "אתם בכיתם בכיה של חנם אני קובע לכם בכיה לדורות".

‎25א מהו "בכי חנם" ?

‎25ב מהו "בכי לדורות" ?

‎25ג איזה יום בשנה הוא יום ה"בכיה לדורות" ?

‎25ד האם לפי תשובה זו תוכל לקבע מתי יצאו המרגלים לדרכם ?

‎25ה כיצד מכונה תקופה זו בפרקנו ?

ומדוע דוקא בשם זה ?

‎26. משורר ספר תהילים, בסקרו את עברו של עם ישראל מזכיר גם את פרשת המרגלים - ומוצא בה ‎3 חטאים וכנגדם ‎3 ענשים. מנה אלה לעומת אלה על פי מזמור ק"ו.
החטאים

א.

ב.

ג.

הענשים
‎27. שאלות ספרותיות

א. מהו הצד השווה לפסוקים : ג ו-טו בפרק י"ד (פסוקי "מסגרת")

יז, כה ו-כו - פסוקים כוללים (הכללה).

ב. "ונהי בעינינו כחגבים".

מהו הניגוד בין נפילים לחגבים ?

האם ידוע לך ניגוד דומה, אף הוא מעולם הטבע, כמו: "אם בארזים...אזובי הקיר...בשיר השירים?

ג. "ארץ אוכלת יושביה" - לעומת "ארץ אוכלת אדם" יחזקאל ל"ו האם תאור א"י זהה ב‎2- המקרים ?

מהו ההבדל לפי דעתך ?

‎28. "המרגלים שנשלחו לתור את הארץ"

א. מי הם הנשלחים ?

השבט : ___________ השליח : ___________

ב. מאיזה שבט לא נשלח אדם לא"י ?

מדוע ? העזר בדברים י"ד כח.

ג. לפי איזה סדר הוזכרו בכתוב ? מהי הסבה לכך ?

עיין ברמב"ן לפסוק ד'.

‎29. יהושע וכלב

א. יהושע מזכר במקרא בעניינים שונים. מנה אותם, תוך ציון התכונות המיוחדות של יהושע הבולטות בענין שהוזכר.

המעשה - התכונה

ב. בכל המקומות שהבאת הזכר השם "יהושע" במלואו ; מהי לדעתך הסבה שהתורה הזכירה כאן שהיה נקרא "הושע" ומשה שנה שמו ?

עיין בפרשיות מקבילות של שנוי-שם. בבר' י"ז, במל"ב כ"ד -

האם מצאת אותה סיבה לשינוי השם?

‎30. א. כלב בן יפונה "נשיא מטה-יהודה" עליו אומר המדרש "שם אביו חצרון - ולמה כתב יפונה - שפנה מעצת מרגלים" כיצד מכנה הכתוב התנהגות זו של כלב ? עיין גם ביהושע י"ד, יד.

ב. במה הוכיח כלב את נאמנותו לה' ?

‎1.

‎2.

‎3.

ג. כיצד מכונה כלב ע"י הקב"ה ?

ד. מה היה שכרו על נאמנותו לה' ?

כיצד אומר זאת ה' ? עיין גם בדברים א' לו. כיצד אומר זאת כלב ? (יהושע י"ד)

ה. כיצד יצליח כלב לרשת "ערים גדולות ובצורות ?

‎31. מדוע אין התורה מזכירה גם את יהושע לשבח ?

בתוך: שמעתין, תמוז תשל"ו, עמ' ‎32-36.