שלוחה תואר שני
קורסים מקוונים
 +  חינוך ופוסטמודרניזם | 601700 | הרב דר ביטי יהודה | סמסטר א
+  מבית המקדש לבית המדרש | 400700 | דר בירנבוים חנן | סמסטר א
+  מלכים, נביאים אחרונים, ומקורות חיצוניים | 306501 | דר מרקוס יוסף | סמסטר א
הקורסמתמקד בנבואות מתקופת חורבן שומרון ועד ראשית ימי יאשיהו (ישעיהו, תרי עשרוירמיהו) על רקע התיאור ההיסטורי של ספר מלכים והידיעות ההיסטורית העולות ממקורותחוץ מקראיים, תוך שימוש בכלי ניתוח ספרותיים, פילולוגיים, ארכיאולוגים ועוד.הלימוד המשולב של הנבואה הסיפורית יחד עם נבואות המשא עשו להאיר באור חדש את שני סוגי הנבואות ולהעמיק את הלימוד ואת ההבנה. במהלך הקורס יידרשו הסטודנטים לצפות בשיעוריו המצולמים של הרב יואל בן נון או לקרוא סיכום שלהם, ולהשוות את פירושיו והצעותיו למחקרים שונים שנכתבו באותו עניין. הציון בקורס ניתן על בסיס מטלה המופיעה בסיום כל שיעור ובהשאלות על החומר הנלמד (ההפניות לספרות מחקר משווה והמטלות נכתבו על ידי הרב דר יוסף מרקוס).
+  עולמה של התפילה מהמקרא ועד חזל: היסטוריה, מבנה ומשמעות | 602500 | דר ספראי אורי | סמסטר א
קשה להפריז בחשיבות המפעל החזלי והאופן שבו הם כוננו מחדש את חיי העם היהודי כעם שהתפילה היא לב פעילותו: מה תולעת אין כוחה אלא בפיה, כך אין להם לישראל אלא התפילה.
מתוך עולם התפילה העשיר של חזל, בקורס זה נתמקד באופן שבו עיצבו חזל את עולם התפילה היהודי אשר במוקדו קריאת שמע ותפילת העמידה.
+  אחת שאלתי: תורה, אקדמיה וחינוך- גישות ואתגרים | 202200 | הרב פרופ ברנדס יהודה | סמסטר ב
+  חינוך ורב תרבותיות | 603201 | דר לוין אריאל | סמסטר ב
+  מועדי ישראל: מקרא, חזל ומחשבת ישראל | 602601 | הרב דר ביטי יהודה | סמסטר ב
+  דרכי העיצוב בסיפור המקראי | 390300 | פרופ גרוסמן יונתן | קיץ
+  עיונים בס שופטים | 390100 | פרופ יעקבס יהונתן | קיץ
+  הפרשנות החסידית למקרא | 590000 | הרב דר אלדר איתמר | שנתי
בסד
הקורס הבא מבקש לעשות הכלאה בין שניתחומי לימוד משיקים. תחום אחד הינו פרשנות המקרא ותחום שני הינו ההגותהחסידית. שאיפתנו בקורס זה, לנסות לרתום את התחומים אחד לשניולנצל את הזיקה שביניהם בכדי להעמיק גם בהבנת נושאי יסוד בחסידות וגם בהבנת הגישה הפרשניתשל אדמורי החסידות. לכל אלו, נשתדל להוסיף בכל פעם את ההיבט החינוכיהנגזר מתפיסה זו. המגמה לגעת בהיבט החינוכי, איננה חיצונית לעניין אלא היא היא מהותו.אדמורי החסידות בהעניקם אינטרפרטציה לפרשיות המקרא ולגיבוריהן, לא ראו עצמם כמפרשיהמקרא, אלא כמחנכים, מורי דרך. הפרשנות, מבחינה זו, שימשה כלי בידם להוראת דרכי עבודהומוסר לשומעי לקחם.בקורס זה, אני מבקש להיות נאמן לדרכי העברה זו שלאדמורי החסידות ולכן סדר הלימוד יהיה על פי הדרשות של האדמורים לפרשותהשבוע. מסיבה זו, קצב הלימוד של הקורס גם יהיה על פי פרשותהשבוע. וכך הערך המוסף של לימוד קורס זה, שתוכלו להביא לשולחן שבת, כל שבוע דרשהחסידית עמוקה ומשמעותית.
מסלול לימודים הוראת התנ"ך ופרשנותו
קורסים ביום ב
 +  הסיפור הגדול | 320000 | הרב דר רייס יהושע | סמסטר א | 16:15 - 19:15
+  יהושע שופטים | 320100 | דר ציגלר יעל | סמסטר א | 16:15 - 19:15
קורס זה עוסק בשני ספרים בתנך – יהושע ושופטים - במטרה לבחון את המסרים בספריםאלו לעומק ולרוחב. ננסה להבין את הנושאים המרכזיים בספרים אלו בהקשר של התקופהההיסטורית החשובה שאיתה הם עוסקים: כיבוש הארץ וההתיישבות הראשונה בה. בניסיוןלהבין את הרעיונות העולים מהספרים, נעסוק בניתוח ספרותי שלהפרקים, בהשוואה לסיפורים אחרים בתנך, ובהעמקה במדרשי חזל ובפרשנים. הקורס בנוי על שילוב של לימוד פרונטלי ולימוד עצמי המועיל להעמקתהרעיונות.
+  מלכים | 320200 | הרב מדן יעקב | סמסטר א | 16:15 - 19:15
+  סדנה לכתיבת עבודת גמר- אמית | 399704 | דר פרגון יושי | שנתי | 21:00 - 22:20
הסמסטר הראשון של הקורס יוקדש להתמודדות רבת פנים עםהסוגייה של ראשית המלוכה בישראל – סוגיה שמוקדשים לה פרקי תנך רבים ושוניםבאופיים. במהלך הסמסטר נתמודד עם חוק המלך בספר דברים$$ עם סיפורי אין מלךבישראל והאופן שבו הם עיצבו את התפיסה ההיסטוריוגרפית המשתקפת בספר שופטים$$עם סיפורי משיחת שאול ומשיחת דוד – והאור שהם שופכים על הקשיים בתפקידו של נביאמול המלך$$ עם סיפורי הדחת שאול ומשמעותם להבנת תפקידו של מלך בישראל$$ עם עלייתוונפילתו של שלמה, והאופן שבו סדר הטקסט משפיע על אופן הקריאה שלנו את דמותו שלשלמה$$ עם מזמורים למלך ועם נבואות על שיבת המלוכה באחרית הימים.
ההתמודדות הזו, שכוללת את רוב הסוגות שבמקרא ומשקפתדיסציפלינות מחקריות שונות, תהווה תשתית לבחירה אישית של כל סטודנט בנושא לעבודתהגמר והיכרות עם המתודולוגיה המחקרית המתאימה להתמודדות עם הנושא.
במקביל ללימוד הנושא המרכז, נקדם את ההכנות לכתיבת עבודת הגמר – הגדרת מטרת העבודה, ניסוח שאלת מחקר, כתיבת ראשי פרקים, איתורביבליוגרפיה וכללי הרישום שלה, ניתוח טקסטים וכתיבה אקדמית.
הסמסטר השני של הקורס יוקדש בעיקר לעבודה בספרייה, פגישותהנחיה אישיות, כלים מתקדמים בכתיבת העבודה, והרצאות של הסטודנטים (רפרטים) בפניכלל הקבוצה.
קורסים ביום ג
 +  מסע בעקבות התנך | 302800 | הרב דר אליצור יוסי | שנתי | -
+  השיח היהודי ואתגר הפמניזם | 600900 | דר ברנר איתמר | סמסטר א | 09:00 - 10:20
+  פותחים בלימוד | 210800 | הכהן נועה | שנתי | 10:00 - 10:40
+  ספר דברים – התורה והלבב | 306000 | דר חדד אליעזר | סמסטר א | 10:35 - 13:30
בקורסנלמד פרשיות נבחרות בספר דברים תוך שימת לב לענייני מבנה, סגנון וניתוח ספרותי. נתמקדבנאום הראשון והשני של משה מבניהםומטרותיהם. נשים לב לשיטות הפרשנים ודברי חזל בנושאים אלה. נעמוד על אופיוהמיוחד של הספר ונתמודד עם בעיית הכפילויות והסתירות בין הספר לבין שאר החומשים עלפי שיטתו של הרב מרדכי ברויאר. הנושאים שידונו: חטא המרגלים והמעפילים, ייחודם שלעשרת הדברות וייחסם לשאר המצוות משמעותו של מעשה העגל ומצוות נבחרות.
+  יציאת מצרים: מגלות לגאולה | 309600 | דר ציגלר יעל | סמסטר א | 10:35 - 13:30
קורס זה עוסק באחד מהרעיונותהמרכזיים בתנך – גלות וגאולה – במטרה לבחון נושאים אלו לעומק ולרוחב. ננסהלהבין מדוע ההיסטוריה של ישראל כעם מתחילה בגלות (כפי שנאמר לאברהם בברית ביןהבתרים) ומהם היתרונות של הגלות. נקרא קריאה צמודה בעיקר של פרקי השעבוד ויציאתמצרים בספר שמות ונעיין במדרשים ובפרשנים. ננסה להבין את המסרים העולים מהמפגשהראשוני בין משה לבין העם במצרים ובין הקבה לבין משה בסנה. נעיין מחדשבסיפור עשר המכות ובגילויים הארכיאולוגיים כדי להבין את מטרת הסיפור ואת המסריםהנלמדים משהיית עם ישראל במצרים. בסוף, נעיין בשימוש שהתנך עושה בדימוייםולשונות של סיפור גלות וגאולת מצרים בספרי הנביאים ובספר תהלים. ננסה להבין כיצד ומדועהתנך מקביל בין הסיפור של גלות מצרים לבין סיפור גלות בבל. הקורס בנוי עלשילוב של לימוד פרונטלי ולימוד עצמי המועיל להעמקת הרעיונות.
+  עם ירמיהו בסמטאות הגאופוליטיים של ירושלים | 309700 | הרב דר אליצור יוסי | סמסטר ב | 10:35 - 11:55
הקורס מבקש להתמקד בלימוד מתודולוגי של הנבואות והבנתן על בסיס הרקעההיסטורי והמצב הגיאופוליטי שבהן הן נאמרו במקור, תוך אבחנה בין התקופות השונותשבהן נבא הנביא, ובעקבות כך יכולת להעמיד תמונה בהירה ומאורגנת של תוכן הנבואותושל המאורעות בסוף בית ראשון.
מבחינה דידקטית הלימוד יתייחס לשלושה רבדים: הבנת הנבואות מצד עצמן$$ חיפושההקשר ההיסטורי והכרונולוגי של הנבואות$$ והשוואה לנבואות מקבילות של נביאים אחרים.
יורחב גם הדיון בסוגיות מרכזיות, כגון: שאלת הגמול$$ הקרבנות ובית ה$$המשלים והמעשים הסמליים בנבואה$$ הנביא וחייו כמשל ומופת$$ נביאי השקר$$ גאולהותשובה, וכו.
+  הנחיית קבוצות– לימוד בית מדרשית | 211300 | בוכהולץ אילן | שנתי | 10:40 - 12:00
בסדנא נרכוש ידע הבנותוכלים שיאפשרו לנו אנשי החינוך להנחות קבוצות שונות במסגרות החינוכיות בהן אנופועלים. בסדנא נשלב ידע מתחום התיאוריה של קבוצות, התנסות ביחסים ובתהליכיםבקבוצה, הקניית מיומנויות הנחיה, והנחיית עמיתים. דגש מיוחד ינתן למיומנויותהנחיית חבורות לימוד.
במהלך הסדנא ניפגשעם נושאים אישיים ובינאישיים הרלוונטיים לעולם החינוך.
+  יחסי מורה- תלמיד בסיפור החסידי | 210900 | דר ברוש רעות | סמסטר א | 12:10 - 13:30
+  נסתלקה הנבואה: עיונים היסטוריים וספרותיים בספרי חגי, זכריה ומלאכי | 306602 | דר מאלי הלל | סמסטר ב | 12:10 - 13:30
נסתלקה הנבואה: עיונים היסטוריים וספרותייםבספרי חגי זכריה ומלאכי-
הצהרת כורש, מסעם של שבי ציון מנהרות בבל לחורבות ירושלים ושיקום העיר ההרוסה מתוארים בספרי שיבת ציון כהתגשמות פלאית של הבטחה א-להית. אך מבעד לפסוקי המקרא ולשרידים הארכיאולוגים משתקפת תמונה של קהילה שבורה המתמודדת עם אתגרים פוליטיים, משפטיים, כלכליים וחברתיים. במהלך הקורס נלמד יחד, בקריאה איטית את פרקי הנבואה המנחמים, מעודדים ומוכיחים את קהילת ירושלים המשתקמת.
קריאתנו בפרקי הנבואה תהיה מגוונת, מחד ניגש אל כל פרק כאל יחידה ספרותית ונבקש להבין את דרכי העיצוב והמבע שבו, מאידך נשתדל להשתמש בקריאות אינטרטקסטואליות כדי לפענח את טיב השיחה בין נבואות חגי זכריה ומלאכי לבין הנביאים הראשונים שנבואותיהם מהדהדות בפרקים. בנוסף, נשתמש בעדויות היסטוריות, ממצא חוץ מקראי, ונתונים ארכיאולוגים וגיאוגרפים כדי להאיר את פשרן של הנבואות מתוך תקווה כי העיון הבין-תחומי בתקופה זו, הדלה בחומר ועשירה ברוח, יצייד אתכם לא רק בידע ותובנות הנוגעים לספרי שיבת ציון, אלא גם בכלי לימוד וברגישויות טקסטואליות חדשות. לצד העיון הקונקרטי בנבואות עצמן נבקש לחשוב במהלך הקורס באופן רחב על שאלת הנבואה והפסקת הנבואה בראשית ימי הבית השני.
+  שיטות מתקדמות בהוראת מקצועות היהדות | 211200 | הרב דר רייס יהושע | סמסטר ב | 12:10 - 13:30
+  מקורות לתולדות החינוך היהודי - חינוך ומסורת | 600100 | הרב דר ביטי יהודה | סמסטר א | 14:20 - 15:40
+  מיומנויות הוראה והנחיה בכלים יצירתיים | 211100 | זינגר ישי | סמסטר א | 14:20 - 15:40
+  מקורות לתולדות החינוך היהודי - חינוך ומודרנה | 601800 | הרב דר ביטי יהודה | סמסטר ב | 14:20 - 15:40
+  מנהרות בבל אל חורבות ירושלים- עיונים בספרי שיבת ציון: נבואה, חכמה ודרישת התורה | 211000 | דר מאלי הלל | סמסטר ב | 14:20 - 15:40
מסעם של שבי ציון מנהרות בבל אל חורבות ירושליםהמתואר בספרי עזרא-נחמיה, נשקף מבעד לנבואות ראשית הבית השני (חגי זכריה ומלאכי)ומנוגן בכמה ממזמורי התהלים עיצב את המוסדות והתפיסות של החברה היהודית העתיקה.בין שברי ההריסות של ירושלים הגדולה בנו שבי ציון קהילה חדשה שבתוכה התגבשו מוסדותהנהגה ומשפט שהתגבשו בזיקה לזכרונות העיר החרבה. בשיעורים נתכנס לקריאה לימוד ועיון בספרי המקראהמתארים את התקופה ונבקש להכנס בשערי ירושלים הנבנית מחדש כדי לחשוב לעומק עלשאלות יסוד הקשורות בזהות הנבנית מתוך שיבה מנכר למכורה: מי בפנים ומי בחוץ ואלותשובות נתנו השבים לשאלה מיהו יהודי?? מהי קדושה וכיצד מכוננים אותה בעיר חרבה?כיצד נבנית סמכות דתית בקהילה פצועה? מה משמעותה של כתיבת ההיסטוריה לאור היעלמותהשל הנבואה? לאן נעלמה מלכות בית דוד וכיצד קמה הנהגת הזקנים החדשה? מטרות הקורס: אני מקווה שתצאו מהמפגשים המשותפים שלנו עם היכרות מעמיקה יותר לא רק עם תולדות ישראל בתקופה הפרסית (538 – 332 לפנהס) ובעיקר עם ספרי המקרא הרבים שעוסקים בתקופה זו אלא גם עם מבט עומק הקשור ביחס שבין חכמה לנבואה, סופרים וכוהנים, דרישת התורה וחתימת המקרא.
+  סדנה לכתיבת עבודת גמר | 399702 | דר שמאע אברהם | שנתי | 14:20 - 15:40
+  מהוראה להפנמה א | 603800 | דר הר שפי סיון | סמסטר א | 16:00 - 17:20
בתוך התוכנית מהוראה להפנמה, סדנת הכתיבה הינה מרחב ליצירה ולהתגלות הלב שבכתיבה. מטרתה הראשונה התנסותית וחווייתית, ומטרתה הנוספת - הקניית כלים להוראה מסוג זה. נבקש לפתח את הרגישות כלפי הטקסט הכתוב, ליצור היכרות מעמיקה עם עולמה של הכתיבה, להתנסות בצורות כתיבה שונות, להקנות כלים וגמישות בעבודה על טקסט, וכאמור ובנוסף -לעמוד מתוך מבט מושכל על אפשרויות שונות של המורה להתנעת כתיבה, התבוננות וביטוי, וצורות שיתוף ומשוב מגוונות.
+  מהוראה להפנמה א | 603801 | זינגר ישי | סמסטר א | 16:00 - 17:20
+  פדגוגיה מתקדמת בהוראת מקצועות היהדות | 202801 | דר ריבלין יובל | סמסטר א | 16:00 - 17:20
+  נוער במצבי סיכון ונשירה: יישומים למחנך הכיתה | 309500 | פרופ רומי שלמה | סמסטר ב | 16:00 - 17:20
הקורס יעסוק באפיונים של נוער במצבי סיכון ונשירה מהיבטים חינוכיים , פסיכולוגיים וסוציולוגיים. בחלק הראשון יוצגו המאפיינים הבולטים של נוער זה כמו הישגים נמוכים, בעיות משמעת ושוטטות, מעברים רבים בין מסגרות חינוך ודפוסי התנהגות אנטי חברתיים ועברייניים. בחלק השני של הקורס ידונו אספקטים של הכשרה, מניעה, חינוך וטיפול וכן שיקום של נערים ונערות אלו בתחום החינוך הפורמלי והחינוך הבלתי פורמלי בארץ ובעולם ומקומו החשוב של מחנך הכתה בתהליכים אלה
~
+  מהוראה להפנמה ב | 603900 | דר ברוש רעות | סמסטר ב | 16:00 - 17:20
בשיעור זה נתבונן יחד על הקשרים שניתן למצוא בין עולם האומנות והיצירה לבין מעשה ההוראה. וזאת תוך למידה סדנאית וחווייתית והתנסות בערוצי יצירה והבעה מגוונים
+  מהוראה להפנמה ב | 603901 | כסלו שלומית | סמסטר ב | 16:00 - 17:20
+  הפיוט - עולם של גשרים | 201000 | דר שמאע אברהם | סמסטר א | 17:40 - 19:00
+  קולנוע בבית המדרש- סוגיות פרשניות | 200701 | דר ריבלין יובל | סמסטר ב | 17:40 - 19:00
מאז המצאת הקולנוע,הפכו המקורות היהודיים – המקרא ואגדות חזל – למקור השראה לסרטים רבים, את עקבותיהםניתן לאתר, באופן גלוי או סמוי, ברבות מן היצירות שנולדו לאורך המאה העשרים. לעיתיםהם מושא לחיקוי, לעיתים מושא לביקורת ופולמוס, ונוכחותם היא עדות למרכזיותה של היצירההמסורתית בתודעתו של היוצר המודרני. השיעור יתמקד בשפה המיוחדת שבחרו בה יוצרי קולנועותיאטרון להבעת הבנותיהם ותחושותיהם באשר למקורות המקראיים וספרות חזל וביצירותהמייצגות דרכים שונות להתמודדות אמנותית עם הטקסט המקורי.
קורסים ביום ו
 +  תפיסות ערכיות בפרשנות התורה במאה ה- 19 | 310100 | דר רוזנברג ישי חי | סמסטר א | 08:30 - 09:50
בשנות השלושים של המאה ה-19 עברה החברה היהודית באירופה שינויים מרחיקי לכת שרובם היו חלק בלתי נפרד מתהליך חברתי כלל עולמי. בשנת 1848, כחלק מהמהפכה השלטוניתשהתחוללה באירופה, הונהגה האמנציפציה בגרמניה, אולם רק בשנים 1871-1869, בד בבד עםהתגבשותה של הקיסרות הגרמנית, הוענקו ליהודים זכויות אזרח מלאות על פי חוק. שינוייםאלו הובילו להקמת התנועה הרפורמית, שתפיסותיה הציבו אתגר בפני היהדות החרדית. הוויכוח בין שני הקטבים בחברה היהודית נסב בעיקר על אורח החיים שראוי ליהודים לאמץ לנוכח הסיכויים והסיכונים שבאמנציפציה ובהשכלה. היהדות החרדית נחלצה להגן על נפש החינוך המסורתי ולהשיב מלחמה שערה. היא הגיבה בכתיבת יצירות משלה, והמטרה שעמדה לנגד עיניה, הייתה לעצור את רוחות הרפורמה.
בקורס נתמקד בפירושו של הרשרהירש - הרב שמשון בן רפאל הירש (1808-1888) גרמניה, אך נציץ גם לדבריהם של שלושהפרשנים נוספים מאותה התקופה:
המלבים-הרב מאיר ליבוש בן יחיאל מיכל וייסר (1879-1809).
הרביעקב צבי מֶקְלֶנְבּוּרג - גרמניה בעל הכתב והקבלה(1785-1865).
הנציב– הרב נפתלי צבי יהודה ברלין בעל העמק דבר (1893-1816).
הַפַּרְשָׁנִים הַנִּזְכָּרִים סָבְרוּ כִּי כּוֹחוֹ שֶׁל הָעֵט כְּכוֹחָהּ שֶׁל הַחֶרֶב, וּבְאֶמְצָעוּתוֹ נִתָּן לְהֵאָבֵק בָּרֶפוֹרְמָה.מִפֵּרוּשֵׁיהֶם בּוֹקַעַת וְעוֹלָה בַּת קוֹלָהּ שֶׁל הַתְּקוּפָה. בְּמַטְּרָתוֹשֶׁל קוּרְס זֶה לְהַדְגִּים אֶת הַתּוֹפָעָה, תּוֹךְ עִ
+  התפתחות זהות דתית ואתגרי המאה העשרים ואחת | 202900 | דר זולדן דוד | סמסטר ב | 08:30 - 09:50
+  פדגוגיה מתקדמת בהוראת מקצועות היהדות | 202800 | דר לנדאו גלעד | סמסטר א | 10:00 - 11:20
+  התורה בספר דברי הימים | 310200 | דר שמאע אברהם | סמסטר ב | 10:00 - 11:20
ספר דברי הימים הוא אחד מספרי המקרא המאוחריםביותר בתנך. ככזה הוא מגשר דומיננטי בין ספרות המקרא הקודמת לו, לביןהחיבורים שלאחריו, בואכה ספרות חזל. במידה רבה הוא אפוא בבחינת מדרשקדום של התורה, המטרים את עולמם הדרשני של חזל. התורה על חמשת חומשיהנוכחת אפוא בו מאוד. חלקים ממנה ממש מועתקים בדברי הימים, ומרתק לבחון את היחסיםהטקסטואליים ביניהם. מקראות בתורה שלכאורה מכחישים זה את זה, מתפרשיםונדרשים בו, ומרתק לבחון את היחס בין פשוטם בתורה לבין מדרשם בדברי הימים, ולביןמדרשם בספרות חזל. אירועים סיפוריים מספרי נביאים ראשונים מתוארים בדבריהימים תיאור מחודש מתוך זיקה לתורה, לסיפוריה ולחוקיה.
בשיעור זה יידונו סוגיות מרכזיותבספר דברי הימים, סוגיות שבהן משתקף שיח, מגלוי ועד סמוי, בין דברי הימים לביןהתורה.
+  סדנה לכתיבת עבודת גמר | 399703 | דר מאלי הלל | שנתי | 11:30 - 12:50
סיפור מקראי הוא סולםשרגליו מוצבות בארץ ההיסטורית והקונקרטית וראשו נוגע בשמי האמונה והמחשבה. כדילעלות בסולם לפעמים עלינו לתור את הארץ שבה מונחות רגליו ולפעמים עלינו להניח אתראשנו על מילותיו, ולחפש את פשרו בגבהי שמיים. מטרתי בסדנה היא לקרוא יחד כמהמהפרקים המופלאים של ספרי שיבת ציון (בעיקר מספרי עזרא-נחמיה, חגי, זכריה ומלאכי) ולהציעדרכים שונות לחשוב ולהבין את התהליכים המכוננים שעיצבו את פני הקהילה היהודית המתגבשתמחדש בירושלים שאחר החורבן. לצד הלימוד הרציף בפרקי הגלות והשיבה נצביע במהלךהקורס על דרכים שונות לגשת אל פרקי המקרא: קריאה היסטורית השוואתית (תעודותהיסטוריות מקבילות כגון מכתבי יב, וטקסטים פרסיים), קריאות ספרותיות המדגישות אתאמצעי העיצוב הספרותי ודרכי המבע שלו, בחינה של הקשרים אינטרטקסטואליים פנים-מקראיים,קריאות פילוסופיות ועיון בדרכי הפרשנות. כך נוכל לסמן לעצמנו את הקווים המייחדיםגישות פרשנויות שונות ולהבין את היתרונות הטמונים בכל אחת מהן.
על בסיס העבודההסדנאית-קבוצתית כל משתתף יבחר לעצמו יחידה (פרק בתנך) הקשורה במגווןהנושאים הרחב הקשור בספרי שיבת ציון (רשימה חלקית: ההיסטוריוגרפיה של שיבת ציון, תוםהנבואה וראשית החכמה, מעמד הסופרים בימי שיבת ציון, בין לווים לכוהנים אחר החורבן,גיאוגרפיה של פחוות יהד, לאומיות ומקדש בתקופה הפרסית, הקריאה לבניית המקדש, דרשתהתורה בימי שיבת ציון, היחסים בין שומרון לירושלים ושאלת ההיבדלות של שבי ציון ועוד).
כלמשתתף יכתוב עבודת גמר ויציג את תוצרי כתיבתו במהלך סמסטר ב כדי לקבל פידבקמהקבוצה ולשפר את עבודתו לקראת הגשתה בסוף השנה.