ניהול משברים בכיתה – סימולציות

שם המרצה

ד"ר צורית אליצור

tsurit123@gmail.com

חוג

חינוך, מתמטיקה

שם הקורס בו נערכה הפעילות

דרכי הוראת מתמטיקה

בכמה מפגשים מתוך הקורס ניתן/כדאי להשתמש בדרך ההוראה המתוארת?

פעם אחת

מטרת הפעילות

התנסות בעזרת סימולציות בסביבה אוהדת של בעיות שמתעוררות בכיתה

תיאור הפעילות

איסוף נושאים שפרחי ההוראה  נתקלים בהם במהלך השיעורים (למשל: תלמיד חוצפן, שימוש בפלאפון, חוסר מוטיבציה…) לכתוב את הנושאים על הלוח
חלוקה לקבוצות של 4 תלמידים
כל קבוצה בוחרת אחד מן הנושאים במשך כחצי שעה הם מכינים הצגה קצרה עם חלוקת תפקידים למורה ולתלמידים (ובמקרה העניין גם מנהל/הורה). ההכוונה צריכה להיות מאוד כללית, המחזה של שני סיטואציות פרובלמטיות בשיעור ו2 סוגי תגובות של מורה, תגובה "טובה" ותגובה נגררת "לא טובה".

בסיום הפעילות , כל קבוצה מעלה את ההצגה שלה לפני שאר הכיתה.
מישהו מצלם את כל ההצגות.
המורה לאחר כל הצגה שאל שאלות כגון:
"איך הרגשת"?
"איך היה אפשר להגיב אחרת"?
"למה התגובה של המורה הייתה טובה/רעה"?

סיום כל ההצגות – הקרנת סרטון על נושא שלא עסקו בו מתוך סרטוני ההדרכה למורים, אתר משרד החינוך
http://cms.education.gov.il/EducationCMS/Units/Staj/ThanimPedagogim/video/SirtoneyMorim.htm
כדי שיהיה אפשר לנוח אחרי הפעילות, למצוא את נקודות הדמיון, ולעשות סגירה.

המורה מקבל את צילומי הסרטונים, יכול לערוך אותן אם צריך ולשלוח לסטודנטים במייל.

דרכי ההוראה

כלים
  • עבודה בקבוצות
  • מישחוק (למידה באמצעות משחק או מרכיבי משחק)
  • דיון מונחה בכיתה
  • פרזנטציות קצרות של תלמידים
  • שימוש בסרטונים
  • מרחב למידה (סביבה לימודית מעוצבת לפדגוגיה)

 

פדגוגיה מוטת עתיד
  • שיתופיות – פעולה משותפת להשגת יעד פדגוגי משותף תוך כדי העצמת הפרט.
  • פרסונליות – התאמה אישית לצרכים ולרצונות הייחודיים של הפרט
  • אי פורמליות – למידה במרחבי החיים

תגובות התלמידים

התלמידים מאוד נהנים להציג את הבעיות המתעוררות אצלם בכיתה. יש הרבה כיף ביצירה המשותפת ועידוד הדדי שהבעיות הן לא פרטיות אלא משותפות לכולם

הערות נוספות

רעיון הסימולציות לקוח מאתר משרד החינוך
http://cms.education.gov.il/EducationCMS/Units/Staj/ThanimPedagogim/video/SirtoneyMorim.htm
ההחלטה לעשות את הסימולציות בסביבה האוהבת של הכיתה.