הדרכות מודל

מרצי המכללה יכולים לקבל את כל המידע הנמצא במחשבי המכללה, על הקורסים שהם מלמדים.

לקבלת השרות יש להקיש על הלחצן 'סגל' (למעלה משמאל) בדף הבית של אתר המכללה (herzog.ac.il

ולאחר מכן על 'כניסה לקורסים'.

כעת תתבקשו להקליד שם משתמש וסיסמא.

הקלדת הנתונים תאפשר כניסה לפורטל מרצה. 

שירותים מקוונים למרצה – לחצו כאן

בתחילת כל שנה יש לייבא את הקורס של השנה הקודמת לתוך הקורס של השנה הנוכחית. כמו כן, מרצים רבים מלמדים שני קורסים מקבילים
(באלון שבות ובמגדל עוז), אין צורך בעבודה כפולה בהעלאת ובהצגת החומרים.

** מומלץ לבחור קורס אחד שישמש אותנו כקורס הראשי/הבסיסי, שממנו נמשוך את החומרים לקורסים האחרים:

עלינו להיות במצב עריכה

בעמוד הראשי של הקורס, מתפריט ההגדרות (בצד ימין של המסך), לחצו על 'יבוא'.

המערכת מציגה את הקורסים שלך. יש לבחור את הקורס ממנו ברצונך לייבא. אם הוא אינו מופיע ברשימה, ניתן לבצע חיפוש בתחתית המסך.
לאחר הבחירה לחצו על 'המשך'

במסך הבא שמתקבל יש ללחוץ על 'הבא'.

במסך הבא מופיעות כל יחידות הקורס ליבוא. אם ברצונך לייבא רק חלק מהקורס,  יש לבטל את הסימון ליד היחידות שאין ברצונך לייבא.
לחצו על 'הבא'.

במסך הבא לחצו על 'בצע יבוא'.

עריכת הקורס

כניסה לתפריט ניהול/'הגדרות'

31

נסקור את הבולטים שבהם:

פורמט 'יחידות הוראה חבויות' ניתן לבחור מה יוצג לסטודנטים במקרה שחלק מקטעי הנושא

(יחידות הוראה) יוסתרו ע"י המרצה.ניתן להגדיר שמוצג להם קטע

נושא סגור עם הכיתוב 'לא זמין' או שהן יוסתרו לחלוטין והסטודנט לא יידע על

קיומם.

פורמט'שבועי'– קטעי הנושא בקורס מחולקים לפי שבועות,אפשר להציג את

החומרים לכל שבוע בקטע נושא נפרד. המערכת משתמשת בתאריך תחילת

הקורס שיוזן בהמשך עמ לשייך את התאריכים לקטעי הנושא,כך שבכל קטע

נושא מוצג תאריך של שבוע החל מתאריך זה.תאריך הסיום נקב על פי 'מספר

שבועות/נושאים' שהמרצה בוחר לשים בקורס. בפורמט זה,בתקציר קטעי

הנושא, ניתן להשתמש בכותרת ברירת המחדל שהיא התאריכים, או בכותרת

מותאמת אישית.

פורמט 'נושאים' הקורס מחולק לפ ינושאים. מספר הנושאים שיוצגו ייקבע לפי

ההגדרה'מספרשבועות נושאים'.

פורמט 'יחידות הוראה בטבלת תמונות' הקורס מוצג בצורת משבצות. ניתן להוסיף בכל משבצת תמונה.

 

עריכת יחידה

כדאי לבנות את הקורס כיחידות המוגדרות על-פי נושא או זמן:

יש להפעיל עריכה.

33

לעריכת היחידה יש לחצו על צלמית גלגל-השיניים אשר בכותרת היחידה.

בכדי לשנות את שם היחידה יש לבטל את הסימון בתיבה 'שם יחידה הוראה מקוצר' ולכתוב את שם היחידה.

34

שינוי מספר היחידות בקורס

בתחתית הקורס מופיעים שני לחצנים אדומים בעזרתם ניתן להוסיף ולהפחית את יחידות הקורס:35

אם מדובר בהוספה/הפחתה של מספר רב של יחידות יש לבצע זאת דרך הגדרות הקורס. 

 

עריכת פריט

36

סרגלי כלים

במודל ישנה אפשרות לבחור בין עורכי טקסט שונים. הכוונה היא לסרגל הכלים בחלון עריכת הטקסט.

לתשומת לבך – את מלא הסרגל של עורך הטקסט ניתן לראות ע"י לחיצה על הלחצן הימני

לכל עורך טקסט ישנם יתרונות וחסרונות, והבחירה בעורך היא לפי צרכי המשתמש.

לדוגמא: 

15

ברירת המחדל הנוכחית של המודל היא עורך ATTO אבל ניתן להחליף עצמאית את העורך לכל משתמש בדרך הבאה:

לאחר הכניסה למודל (לא משנה באיזה קורס) יש ללחוץ על החץ הקטן ליד שם המשתמש על הפס הכתום (מסומן בעיגול בתמונה) ולבחור "העדפות". 17

בטור "חשבון משתמש" יש ללחוץ על "העדפות עורך" ולאחר מכן לבחור ב"עורך טקסט"  את  העורך הרצוי ולשמור שינויים.

 

הוספת טבלה בעורך התוכן (ATT0)

עורך הטבלאות – מאפשר להגדיר עיצוב גבולות הטבלה צבעים וגודל באופן נגיש ונוח.

בלחיצה על אייקון "טבלה" מתקבלים פרמטרים לעיצוב הטבלה בקלות. 

18

העלאת חומרים

החומר שמועלה לאתר הקורס, נגיש רק לסטודנטים של הקורס הנכנסים עם סיסמת כניסה למערכת.

בחרו מרשימת השיעורים את הקורס המתאים ולחצו על צלמית M שלידו.

הגעתם אל דף הפתיחה של הקורס.

למעלה במרכז תמצאו את 'לוח המודעות'. הודעות שתכניסו ללוח זה תשלחנה אוטומטית לסטודנטים בדוא"ל, וכן תוצגנה במשבצת 'חדשות אחרונות'.

 

העלאת קבצים

לחצו על כפתור 'הפעלת עריכה' (משמאל למעלה) 

4

העלאת קבצים נעשית על-ידי גרירתם ליחידה הרצויה.

פתחו בחלון נפרד את תיקיית המחשב המכילה את הקבצים אותם אתם מבקשים להעלות לקורס.

סמנו את הקבצים המבוקשים. ניתן לבחור מספר קבצים על-ידי לחיצה מתמשכת על מקש Ctrl ובמקביל סימון הקבצים בלחיצת עכבר.

לאחר שהקבצים מסומנים, יש לגרור אותם בעזרת העכבר לתוך היחידה הרצויה.

הדגמה של העלאת קבצים בגרירה

לתשומת לב! קובצי מייקרוסופט (DOCPPTEXL) מחייבים את התלמידים להורידם למחשב.

עדיף להעלות קובצי PDF שנפתחים בתוך המודל.

 

העלאת קישורים מהאינטרנט

לחצו על 'הוספת משאב או פעילות'. בחרו מתוך רשימת הפעילויות באופציה 'קישור לאתר אינטרנט'. 

בחלון הבא יש לכתוב את שם הדף.

ב'מיקום' הדביקו את הקישור שהעתקתם מהאינטרנט ושמרו שינויים.

 

עריכת טקסטים בתוך המודל

ספר

מאפשר למרצה ליצור חומר לימוד המורכב ממספר רב של דפים מעוצבים המכילים רכיבי מולטימדיה שונים, המהווים מעין ספר עם פרקים ותתי-פרקים.הספרים יכולים להכיל תוכן מקוון ומדיה אינטרקטיבית, ואף יכולים להופיע בחלקים המוצגים בפסקאות, קטעים ויחידות שונות.

לחצו על 'הוספת משאב או פעילות" ובחרו 'ספר'

יש להגדיר את שם הספר וההנחיות.  לסיום לחצו על 'שמירת שינויים והצגתם'

בלחיצה על שם הספר נפתח חלון להגדרת הפרק הראשון.

לסיום לחצו על 'שמירת שינויים'

בצד שמאל מתקבלת לשונית 'תוכן עניינים'

8

ניתן לבצע את הפעולות הבאות: 

9

דף תוכן חוצצים

בדף תוכן עם חוצצים אפשר להציג מס' דפי תוכן כפריט אחד המחולק לחוצצים.

יכול לשמש לארגון מידע לפי פרקים או תת-יחידות.

מתאים להגדרת מטלה או משימה בשלבים.

לחצו על 'הוספת משאב או פעילות' ובחרו 'דפי תוכן בחוצצים'

יש להגדיר את שם הדף וההנחיות.

המערכת מציגה חוצץ 1. כדי להוסיף חוצצים נוספים, יש ללחוץ על 'הוספת דף תוכן בחוצץ חדש'. 

10

בלחיצה על 'חוצץ 1' כדוגמא, נפתח חלון להגדרת שם החוצץ ולהכנסת התוכן. 

11

אין הגבלה על אורך העמוד בחוצץ.

לסיום לחצו על 'שמירת שינויים והצגתם'

כך נראה דף תוכן עם חוצצים

12

יבוא פריטים בודדים מקורס לקורס

37

מטלות

לחצו על 'הוספת משאב או פעילות' ובחרו 'מטלה'

שדות המסומנים בכוכבית אדומה הם שדות חובה – יש להכניס בהם טקסט הנחיה

יש לכתוב בהנחיה את התוכן והדרישות. 

ההנחיה במטלה יכולה להינתן באמצעות קישור לאתר, בסרטון וכדומה שיוכנס לגוף ההנחיה או ע"י צרוף קובץ.

קביעת לוח זמנים למטלה

לתשומת לב!

התאריך בשורה "עד לתאריך" הוא שיוצג לסטודנטים כתאריך היעד להגשת המטלה. ניתן להמשיך להגיש לאחר מועד זה אם השורה "תאריך הגשה סופי" אינה פעילה.

מועד הגשה סופי – לא ניתן להגיש לאחר תאריך זה מבלי שהמרצה יגדיר הארכה.

מלבד לתאריך שימו לב לשעת ההתחלה והסיום.

כאשר אין צורך להתייחס ללוחות זמנים – יש להוריד את ה V מכפתור ה'פעיל'.

הגדרות הגשה

21

יש להתייחס לאופן ההגשה:

'טקסט מקוון' – יפתח חלון על המסך ובו הסטודנט יכתוב את תוכן המטלה. מתאים לטקסטים קצרים ולא מורכבים.

'קובצי הגשה' – הסטודנט יכתוב את התשובה בקובץ ויעלה את הקובץ בתיבת הגשה.ניתן לקבוע מספר מירבי של קבצים מועלים
(המספר יהיה גדול מ-1) וכן את הגודל המירבי של הקובץ להגשה (מוגבל 
על ידי הגדרות המערכת והקורס).

אם הסטודנט מעלה קובצי מייקרוסופט (WORD, PPT, EXCEL), על המרצה להוריד אותם למחשבו בכדי לבדוק אותם.
אם הוערו עליהם הערות והמרצה מבקש להחזירם לתלמיד – עליו להעלותם חזרה בקובצי המשוב.

יוצא מכלל זה הוא קובץ PDF. כאשר תלמיד מגיש מטלה בקובץ PDF הקובץ נפתח בתוך המודל ומאפשר למרצה להעיר הערות
ולסמן מגוון סימונים על הקובץ. הקובץ עם ההערות נשמר במודל ונגיש לסטודנט בסיום הבדיקה.

'הערות הגשה' – האם לאפשר לתלמיד לכתוב הערה למרצה בעת הגשת המטלה.

22

ציונים

23

הגדרת ציון מקסימלישיטת מתן הציון או ציון לפי  קטגוריות.

ולבסוף 'שמירת השינויים והצגתם' בתחתית המסך הנגלל.

 

מבחנים

בוחן מורכב מפעילות בוחן ומשאלות. ראשית, נלמד איך יוצרים בוחן. בהמשך

נעסוק במאגר השאלות.

לחצו על 'הוספת משאב או פעילות' ובחרו 'בוחן'

יש לתת שם לבוחן והנחיה ברורה. 

תזמון

25

ניתן לקבוע את תאריכי פתיחת וסגירת הבוחן, או לנטרל את אחד מהם או את

שניהם ואת משך הבוחן.

לאחר שחלף זמן סיום הבוחן – הגדרה במצב של סיום תאריך הבוחן אך הזמן שניתן למענה עדיין לא הסתיים.

ציונים

ניתן להגדיר את מס' ניסיונות המענה.

התנהגות השאלה

אפשר להגדיר את התנהגות השאלה כמו : סדר התשובות מעורבות, האם
כל ניסיון מענה מבוסס על קודמו ועוד.
ניתן לקבוע האם כל השאלות תוגשנה בסיום הבוחן או אם לאחר כל מענה תוגש השאלה. האם לאפשר מס' ניסיונות מענה לשאלה ועוד אפשרויות נוספות.

אפשרויות לתצוגת משוב

26

כאן בוחרים את הדברים שרוצים שיוצגו

מתי:   במהלך ניסיון המענה,

מיידית לאחר גמר ניסיון המענה לפתירת הבוחן.

מאוחר יותר כאשר הבוחן עדיין פתוח (לפי הזמן שהוגדר לעי לבפתיחת וסיום הבוחן

לאחר סגירת הבוחן ( לפי הזמן שהוגדר לעיל).

ומה יוצג:  תצוגת משוב לניסיון המענה.

האם התשובה נכונה.

נקודות.

משוב עבור כל תשובה.

משוב כללי

התשובה הנכונה

הערכה מילולית מסכמת לבוחן.

הגבלות נוספות על ניסיונות המענה

בחלון האבטחה ניתן לקבוע שהמבחן ייערך בחלון נפרד בדפדפן שהוגבלו בו

יכולות שונות, ע"י בחירה ב "אבטחת דפדפן".  כמוכן אפשר לקבוע סיסמה

שרק באמצעותה אפשר לגשת לבחינה, וכן להגביל את הכניסה לבוחן רק דרך

רשת מסוימת.

אם ניתן לענות יותר מפעם אחתניתן להגדיר זמן שהייה בין ניסיונות.

יצירת שאלות לבוחן

בתפריט ניהול (מצד ימין) בחרו ב'מאגר שאלות'

שאלות מחולקות לפי קטגוריות.

המערכת מייצרת אוטומטית קטגוריות ברירת מחדל לכל מודול בהיררכיה:
 המערכת,הקטגוריה,הקורס והבוחן )אם הוגדר(

28

את השאלות ניתן להוסיף לקטגוריה מסוימת כדי להקל על השימוש בהן.
לדוגמה
: כלהשאלות בנושא מסוים יהיו באותה קטגוריה.

שאלות שלא יוכנסו לקטגוריה ספציפית יקוטלגו אוטומטית לקטגורית ברירת המחדל של הקורס.

כדי ליצור שאלה חדשה יש ללחוץ על המתג 'יצירת שאלה חדשה'

נקבל תפריט לבחירת סוג השאלה

29

בעת מעבר על כל אחת מהשאלות יופיע הסבר מפורט על השאלה בצד שמאל של החלונית.

לכל סוג שאלה קיימות הגדרות מותאמות המופיעות  בעת לחיצה על השאלה.

 

פורומים (קבוצות דיון בקורס)

לחצו על 'הוספת משאב או פעילות' ובחרו 'פורום'

ישנם מספר סוגי פורומים שניתן להוסיף לקורס:

30

'דיון אחד' – המרצה פותח דיון אחד והמשתתפים יכולים רק לראות או להגיב לאותו עניין בלי לפתוח דיונים חדשים.

'כל אחד מפרסם דיון אחד בלבד' – לכל סטודנט אפשרות ליצור דיון חדש אחד.

'כתיבת תשובה נדרשת לצפיה בדיון' – (Q&A) כל דיון הינו שאלה

שהמרצה מזין. הפורום דורש מהמשתתפים להגיב לשאלה בטרם יוכלו לראות את התגובות האחרות לשאלה.

'פורום רגיל לשימוש כללי'– כל משתתף יכול לפתוח דיונים חדשים ולהגיב בדיונים קיימים.

'פורום רגיל מוצג בתצוגת בלוג'– זהה לפורום רגיל לשימוש כללי.

הדיונים מוצגים כמו רשומות הבלוג– כך תוכן ההודעות מוצג בכניסה

לפורום ואין צורך היכנס לכל הודעה בנפרד.

בשורת התפריט 'קבצים מצורפים וספירת מילים' אפשר להגביל את מספר הקבצים וגודלם שמשתתף יכול  להעלות בפורום.

זיהוי העתקות

יצירת מטלה עם בדיקת המקוריות של העבודה במערכת מודל.

שלב ראשון: בעת יצירת המטלה:

שימו לב שרכיב דירוג מקוריות מופעל (בהגדרות המטלה).

שלב שני: בעת בדיקת המטלה

ככול שציון המקוריות גבוה יותר, הדמיון לעבודות אחרות נמוך יותר.

איזה ציון מעורר חשד? ציון מקוריות מעל 79% נחשב סביר בהחלט. יש לשים לב: אם נדרשת הבאת דברים במקור, לא יתכן ציון מקוריות גבוהה.

דוגמה לציון מקוריות גבוה:

 

דוגמה לציון מקוריות נמוך:

הערכה במערכת ה-Moodle – הוספת מדרגות הערכה

מלבד הערכה מספרית או מתן ציון באחוזים, קיימות שיטות הערכה נוספות. לעיתים המרצה מעוניין להעריך את מצב הסטודנט בהערכה מילולית. הערכה קבועה מראש או הערכה הנכתבת בסקלה בהתאמה אישית. המערכת מאפשרת יצירת מדרגות הערכה מותאמות אישית. למשל: "נכשל, עובר, טוב, טוב מאוד, מעולה".

המרצה יוצר סולם של מדרגות שכל רמת הערכה מהווה מדרגה בסולם. יכול להיות סולם בינארי – כגון: נכשל-עבר, או יכול להיות סולם עם הרבה מדרגות הערכה לפי תנאים והגדרות שהמרצה קובע. המערכת "מתרגמת" את מדרגות ההערכה לציון, המאפשר את חישוב הציון של המטלה ואת הציון הסופי של הקורס:
כשיש 2 מדרגות הערכה (למשל: הגיש, לא הגיש) מדובר בציון 0, 100.
כשיש 3 מדרגות הערכה (למשל: לא הגיש, נכשל, עבר) הציון בהתאמה הוא: 0, 50, 100.
כשיש 5 מדרגות הערכה 0, 25, 50, 75, 100.

שלבי יצירת מטלה עם מתן ציון – מדרגות ההערכה

בשלבים 1-7 ההגדרות הן חד פעמיות לכל הקורס.

  1. להיכנס בבלוק ההגדרות לציונים
  2. לבחור מדרגות הערכה
  3. ללחוץ על הכפתור הוספת מדרגת-הערכה חדשה
  4. להזין את שם ההערכה המילולית. על שם מדרגת ־הערכה להיות משפט או ביטוי שמזהה אותה במדויק: השם יופיע ברשימות בחירה של מדרגות ־הערכה ובנוסף לכך על כפתורי עזרה. שם מדרגה לדוגמה: בקיאות בתנ"ך.
  5. לקבוע את הערכים במדרגות ההערכה. מדרגת ־הערכה מוגדרת על ידי רשימת ערכים המופיעים לפי סדר, הנעים בטווח בין אפס לחיובי ומופרדים על ידי פסיקים. לדוגמא: מאכזב, לא טוב מספיק, ממוצע, טוב, טוב מאוד, מצוין!
  6. בנוסף, על מדרגות ־הערכה להכיל תיאור המסביר את משמעותם ואת אופן השימוש בהם. תיאור זה יופיע בעמודי עזרה לתלמידים ולמורים כאחד.
  7. ללחוץ על הכפתור שמירת שינויים.

harcha

לאחר שבעת השלבים הנ"ל יש להוסיף מטלה ובקטגוריה של ציון יש לבחור מהרשימה של הציון את האפשרות – מדרגת הערכה שיצרנו בסעיפים הקודמים.
במתן ציון למטלה לבחור מתן ציון בהערכה מילולית למטלה.

אגרון מונחים

אגרון מונחים (Glossary) מאפשר יצירת מאגר מונחים משותף לכל משתתפי הקורס. המונח יכול להיות מילולי, תמונה או קישור למידע נוסף מחוץ לסביבת הקורס.
ניתן להגדיר מראש האם המושגים יוקלדו גם על ידי הסטודנטים (ברירת המחדל), או רק על ידי מרצה הקורס.
המרצה יכול לשכתב את הערכים או לכתוב להם הערות.
ניתן לערוך חיפוש או עיון באגרון באופנים שונים: באופן של דפדוף אלפביתי (מילוני), לפי קטגוריה, תאריך או מחבר.
ניתן להתנות אישור של המורה לפני פרסום המונחים.
כאשר מסנן " קישור?אוטומטי"  (filter) מופעל, אזי כל המונחים באגרון יקושרו, באופן אוטומטי, כאשר יופיעו או יוזנו כביטויים בכל פסקת תוכן ובכל מקום אחר בתוך הקורס (למשל בבלוג או בוויקי). הקישור הופך להיפר קישור לאגרון.
בעזרת הקישורים האוטומטיים ניתן בקלות להצביע על מלה מתוך האגרון שהשתמשו בה בתוך פורום. ניתן להסיר את הקישור האוטומטי למונחים כאשר נעשה שימוש במבחן.
המרצה יכול לאפשר לתלמידים להגיב על מונחים.
מונחים יכולים להיות מדורגים על ידי מורים או תלמידים (הערכת עמיתים).
ניתן לצבור דירוגים, וליצור ציון סופי שיירשם בגליון הציונים.
ניתן ליצור כמה אגרוני מונחים בכל קורס.
ניתן לייבא ולייצא מונחים מאגרון אחד למשנהו.
אגרון מונחים יכול להיות מקושר לכמה הקורסים. 

שיתוף הסטודנטים ביצירת האגרון, מזמן אפשרות מצויינת להכרות עם מושגים חדשים, מאפשר מיקוד בהיבט של עבודת צוות ועבודה שיתופית במהלך הקורס. כל סטודנט בקורס יתרום את המושג, ההגדרה, או הערות להגדרות שכבר נוצרו.
דוגמה לעידוד בשימוש במונחים
 :כחלק ממטלה שיתופית בקורס, הסטודנטים מתבקשים להציע מונחים לנושאי הלימוד ולנסח עבורם הגדרות תוך כדי מתן הערות לערך, ושיפור ההגדרות על-ידי כלל הסטודנטים בקורס . תהליך הבנייה נמשך בדרך כלל לאורך כל הסמסטר, ומזמן למידה פעילה ויצירתית, למען השגת התוצר השלם.
אפשר גם לבקש בסוף כל שיעור מהסטודנטים, לעדכן את האגרון במושגים שלמדו בשיעור.

שימושים באגרון:

  • יצירת מידע מורחב על מושגי הקורס כולל אפשרות להוספת תמונות או תרגילים, בדומה לערכים באתר ויקיפדיה.
  • בסיס לבניית פעילויות מסוג משחקים
  • שישים שניות על המונח ?על ידי הוספת משבצת ניהול שנקראת: מונח אקראי מאגרון המונחים. בדף הראשי של הקורס תוצג משבצת ובה מונח אקראי מהאגרון עם התוכן שלו.
  • עדכון האגרון בסוף כל שיעור במושגים שנלמדו בשיעור.
  • אזור שיתוף של סרטונים שימושיים, תמונות או קובצי קול.
  • משאב לעדכון עובדות שיש לזכור.
  • משאב 'טיפים שימושיים' לתרגול הטוב ביותר בנושא מסוים.

אנו מבקשים מכל מרצה להעלות את תמונתו למודל, על מנת שהתלמידים יוכלו לזהות אותו, גם אם אינם מגיעים לקמפוס המכללה.

לצורך כך יש להיכנס לפרופיל האישי, ע"י לחיצה באמצעות סמן העכבר על השם שלנו, הנמצא בראש העמוד מצד שמאל. 

כניסה ל'פרופיל'.   

ולאחר מכן על 'עריכת המאפיינים שלי'. 

בכל בעיה ועזרה ניתן לפנות אל:

טופס פניה למרצים